Dør om dør på SMK

Njideka Akunyili Crosby: ‘In the Lavender Room’, 2019. Courtesy kunstneren, Victoria Miro og David Zwirner. Foto: Joakim Züger.

Hos SMK har kunstnerduoen Elmgreen & Dragset med udstillingen ‘Der har jeg hjemme’ taget Hammershøi som gidsel i indvandrer- og flygtningedebatten. Ja, man skal høre meget før ørerne skæres af … Ifølge kunstnene burde udstillingen tilsyneladende have heddet ‘Der har jeg ikke hjemme’. Hammershøi havde en hel del døre og vinduer i sine motiver, for på hans tid var der mange døre og vinduer i herskabslejlighederne. Det får altså Elmgreen og Dragsted til at filosofere over danskernes fremmedangst og -frygt, noget med at døre og vinduer symboliserer inkludering eller ekskludering, samt at Hammershøi med sine motiver viser en “særlig nordisk forkrampethed og dysfunktionalitet”, som Mikkel Fogh og Marianne Torp skriver i udstillingens brochure. Udlændingefrygten behandlede kunstnerne også i en ‘artist’s talk’ på åbningsdagen.

Forkrampede, dysfunktionelle, fremmedangste og fremmedgjorte danskere. Har vi hørt den melodi før? Nå, det bliver næppe heller sidste gang. Dansk selvpineri i fri dressur. I brochuren omtaler kunstnerne også de protestantiske nordiske livsidealer, hvilket man godt kan spinde en ende over. Kunsterne selv bor jo, som så mange andre frisindede danske kunstnere, i tolerancens højborg, den multietniske smeltedigel Tyskland, et land hvor der er højt til loftet, fest og farver, og hvor man er heldigvis er hævet over debatter om flygtninge og indvandrere samt menneskelig forkrampethed.

Alt dette fremgår heldigvis ikke fastslået med syvtommersøm på selve udstillingen – hvis man som tilskuer møder værkerne uden at kende til disse jeremiader. Elmgreen & Dragset skaber altid iderige, interessante og spektakulære værker, således også på denne udstilling, hvor de, ud over selv at levere en sjov installation af døre, viser fremragende værker med dør-temaer af gode navne som Monica Bonvicini, Louise Bourgeois, Robert Gober, Annika von Hausswolff, Liliana Maresca, Ugo Rondinone, Thomas Ruff, Francesca Woodman og, ikke mindst et, på alle måder, stort værk af Njideka Akunyili Crosby. En rigtig fin, tankevækkende og velkurateret udstilling – også selv om Elmgreen & Dragset har hevet Hammershus billeder ud af guldrammerne, for dem bryder de sig heller ikke om ..!

SMK: 27. april – 1. september 2019

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.