Guld på SMK

C.W. Eckersberg: “Udsigt gennem en Dør til løbende Figurer”, 1845, SMK.

Når jeg, efter at have besøgt den store guldalderudstilling på SMK, går ad Sølvgade langs med muren til Kongens Have er det som at træde direkte ind i et af malerierne. I dagens anledning overvejede jeg, at den burde hedde Guldgade i stedet for Sølvgade! Da jeg fik invitationen til udstillingen, tænkte jeg ellers at ‘guldaldermalerier’, er det noget jeg gider se på – igen? Men det er det! Med flere end 200 malerier og tegninger er dette er den største guldalderudstilling i Danmark nogensinde, og det er bestemt stadig en stor fornøjelse at studere dem.

SMK har i forbindelse med denne udstilling Dansk Guldalder – Verdenskunst mellem to katastrofer ‘udvidet’ guldalderen til i historisk perspektiv at begynde i starten af 1800-tallet med katastroferne Slaget på Reden, Københavns bombardement, statsbankerot, og afståelsen af Norge og slutte lige så lidt glorværdigt med den ulykkelige krig mod Preussen og nederlaget i 1864. Udstillingen foregår i to sale adskilt fra hinanden, så det skal man som publikum lige finde ud af. Samlende for udstillingen er et væg-til-væg gulvtæppe, som man måske lige skal vænne sig til. Tæppet, som er mørkt og dystert er ikke lige min ‘kop te’. Desuden er der opsat, efter min mening, ret voldsomt dimensionerede afspærringer mellem billederne og publikum med store hvide skilte om både tiden, malerierne og kunstnerne. Afspærringerne og skiltene virker for påtrængende og dækker næsten for den nederste del af de store værker. Til gengæld er selve teksterne fremragende og virkelig godt og oplysende skrevet, så det er værd at gennemgå dem én for én.

Der er arrangeret bløde opholdssteder på udstillingen, som giver plads til fordybelse. Foto: Steen Møller Rasmussen.

Der er ret dystert i det første rum og når man kommer over i det næste er der noget mere lys på malerierne fra syden, så jeg tænkte, at det er et godt greb at illustrere sydens sol på, men det er kun i lige i begyndelsen, så det er nok ikke meningen(?). Ser man bort fra det udstillingstekniske, så er det, skønt de indledende fordomme, som sagt pragtfuldt at se de mange af værker i virkeligheden, især billederne, der skildrer folkelivet og hvor man kan gå på opdagelse i mylderet af mennesker og dyr. En del af dem kender man jo i forvejen, men der da funklende perler imellem, som det kæmpestore maleri ‘Kirkefærd i Dalarne i Sverige’ af Wilhelm Marstrand, der har været opmagasineret i mere end 50 år. Mylderet af mennesker i billedet giver helt Bruegel-agtige associationer.

Der lægges vægt på symbiosen mellem kunstnere og videnskabsfolk, som var kendetegnende for perioden. ”Man får i tiden en helt ny og frugtbar dialog mellem malere, musikere og videnskabsfolk,” fortæller seniorforsker og overinspektør på SMK Peter Nørgaard Larsen og fortsætter: “Og nye fag som meteorologi, botanik og arkæologi bliver for eksempel synlige i kunsten. Man spørger sig selv: Hvad er Danmark og dansk kunst? Hvad er en familie og et venskab egentlig? Og hvordan kan man bedst danne sig selv og hinanden?”

Udstillingen er produceret i samarbejde med Petit Palais i Paris og Nationalmuseet i Stockholm, som har den største guldaldersamling uden for Danmark. Til udstillingen er der produceret et pragtfuldt bogværk med et væld af gode og informerende tekster samt, selvfølgelig, rigt illustreret.

SMK: 24. august – 8. december 2019

 

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.