‘Japonamania’ på SMK

James Abbott McNeill Whistler, 1834-1903
‘Tre figurer: Lyserødt og gråt’, 1868-78. Tate, London 2016.

Whistlers pragtfulde, store maleri Three Figures: Pink and Grey kan næsten stå som symbol for den aktuelle udstilling på SMK: ’Japanomania i Norden 1875-1918, idet det forestiller tre ‘muser’, der pusler om et japansk kirsebærtræ, og altså hjælper planten – den japanske kultur – til at gro og og blive levestærk i Vesten – i hvert fald inden for kunstarterne. Ud over at publikum får øjnene op for for japanske bølge, der (som på Hokusais berømte træsnit!) omkring årtusindskiftet skyllede ind over europæisk kunst, har man mulighed for at opleve helt enestående enkeltværker af nordiske kunstnere. Især var jeg begejstret for malerierne af de svenske kunstnere Bruno Liljefors, Gustaf Fjæstad og Helmer Osslund, som udstillingen byder på helt fantastiske kunstværker af. Også det fine lille billede Blomstrende Akacietræ af van Gogh har sat sig fast i erindringen.

Med udsigt til et japansk shoji-vægpanel, står elektroniske pennesæt klar til brug, hvor papiret er byttet ud med fladskærme, så de besøgende selv kan forsøge sig med japansk kalligrafi eller tegninger. Virkningen er virkelig god og dit kunstværk forsvinder automatisk lidt efter lidt.

I midten af 1800-tallet genoptog Europa handlen med Japan, hvorefter en bølge af ‘japanerier’, især i form af træsnit, forandrede europæisk kunst og kunsthåndværk, først og fremmest hos impressionisterne i Paris, og efterfølgende åbnedes øjnene også hos kunstnerne i Skandinavien for den japanske kultur. Påvirkningen på den europæiske kunst var enorm og kom til udtryk både direkte i formen, i motivvalg og på selve de genstande, der skildres i kunstværkerne. Den japanske – og i øvrigt også den afrikanske – kultur gav nyt liv til den vesteuropæiske kunst og indebærer en inspiration, der gennemsyrer moderne kunst helt op til i dag. Ja, hele art-nouveau/jugend-bevægelsen var utænkelig uden impulserne fra østen. Påvirkningen fra Japan var især stor for kunstnere som Claude Monet, Edvard Munch, Van Gogh, Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, Albert Edelfelt og L.A. Ring, der alle er med på udstillingen. Mange af de kunstnere, der var med på Japan-bølgen, iscenesatte også sig selv og deres familier med silkekimonoer, vifter, parasoller og papirlamper, og de brugte fotografiet til at lade sig forevige som japanister – i deres atelier eller hjem indrettet i japansk stil.

Det er første gang en større udstilling i Danmark er dedikeret til japanismens indflydelse på Nordens billedkunst, og i forbindelse med udstillingen er der produceret et pragtværk af en bog fyldt med illustrationer og velskrevne tekster, som man godt kan bruge nogle gode stunder med at fordybe sig i ..!

SMK: 19. januar – 23. april 2017

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.