Retsvidenskabelig arkitektur på Louisiana

På Louisiana vises Forensic Architecture, som er den femte udstilling i serien Arkitekturens værksteder. At kalde udstillingen arkitektur er temmelig langt ude, men kunsten har jo som bekendt mange ansigter.

I Michelangelo Antonionis film Blow-up fra 1966 er omdrejningspunktet et fotografi, på hvilket fotografen mener at kunne dokumentere og eventuelt opklare et mord. Fotografiet forstørres til motivet bliver ukendeligt. På lignende måde søger forskningsenheden Forensic Architecture ved Goldsmiths, University of London utrætteligt at forstørre billeder samt vende og dreje hver en sten for at dokumentere og perspektivere brud på menneskerettighederne og drage myndighedernes forklaringer i tvivl. I modsætning til fotografen i Blow-up magter enheden, ifølge dem selv, dog at opklare mordene.

Alle, der holder af krimier, er bekendt med udtrykket forensic evidence, som betyder kriminalteknisk bevismateriale retsmedicinsk bevismateriale, retsteknisk bevismateriale, retsvidenskabelig bevismateriale.

Med en række utraditionelle og anderledes metoder praktiserer Forensic Architecture ‘retsteknisk arkitektur’ med det formål at undersøge krænkelser af menneskerettigheder og forbrydelser begået af stater, udøvende magter, militær og virksomheder, og de belyser hændelserne med udgangspunkt i rum – for eksempel udbombede bygninger, hvor kun ruinerne står tilbage. De benytter sig af amatørfilm, fotos, tegninger af erindringer, 3D-animationer samt videooptagelser af nye rekonstruktioner i bestræbelserne på at opklare politisk begrundede mord og drab iværksat af myndighederne.

Udstillingen er fejende flot og en imponerende opvisning i rekonstruktioner, audiovisuelle midler og et enkelt ‘kunstværk’ i parken. Men kan man på denne måde æstetisere vold, krig og undertrykkelse og kalde det ‘kunst’? Døm selv.

Louisiana: 20. maj 2022 – 23. oktober 2022

Det ligner et kunstværk, men det er en dokumentation for virkningen af et droneangreb med et amerikansk missil på et hus i Pakistan. Trådene viser fragmenternes baner, som dokumenterer, at to mennesker er blevet ramt. Personerne har befundet sig der, hvor der ingen fragmenter er (de røde omrids). Foto: Louisiana.

 

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.