CC og Glyptoteket åbner en ny, stor udstilling med den internationale kunstnerduo Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme. Den fælles udstilling finder sted på begge institutioner samtidigt og præsenterer flere af kunstnerduoens centrale værker i nye versioner.
Basel Abbas (f. 1983) og Ruanne Abou-Rahme (f. 1983) har siden 2007 opbygget en internationalt anerkendt praksis på tværs af video, lyd, installation, tekst og performance. Gennem visuelt spektakulære medieinstallationer stimulerer kunstnerduoen både krop og intellekt, når de genforhandler vores moderne landskaber af politik og poesi, fortid og nutid. Med en baggrund i 1990’ernes musikalske drum and bass-scene i London, sampler kunstnerne arkivmateriale, elektroniske rytmer og realtidsoptagelser til nye originale lydlandskaber. Disse akkompagneres af medrivende billedsider og et pulserende spor af systemkritiske og poetiske tekster på både arabisk og engelsk.
Omdrejningspunktet for udstillingen på CC er hovedværket May amnesia never kiss us on the mouth: only sounds that tremble through us (2020-) – et poetisk video- og lydværk, baseret på onlineoptagelser af hverdagssituationer, hvor mennesker synger og danser på offentlige pladser i Irak, Syrien og Palæstina. Disse optagelser er tilsat en overvældende basstærk lydside, skabt af palæstinensiske musikere. Med kunstnernes egne ord viser værket, ”hvordan de splintrede fællesskaber modsætter sig udslettelse og påberåber sig stedet, selvet og fællesskabet på ny.”
På Glyptoteket viser Abbas og Abou-Rahme et helt nyt værk skabt med afsæt i museets oldtidssamling samt tre sammenhængende værker på tværs af video, installation og lyd fra deres research-baserede værkserie And yet my mask is powerful.
And yet my mask is powerful tager udgangspunkt i en samling af 9.000 år gamle neolitiske masker udgravet på Vestbredden og i de omkringliggende områder.
Maskerne blev i mange år opbevaret i private samlinger gemt væk fra offentligheden, indtil de blev udstillet på Israel Museum i 2014. Her besluttede kunstnerne at ‘hacke’ maskerne via udstillingens virtuelle platform, genskabe dem ved hjælp af 3D-printteknologi og efterfølgende returnere kopierne til Vestbredden som en form for hjemkomst.
Selv beskriver kunstnerne deres værker som modstandspoesi – en formulering, der taler ind i kunstnernes vedvarende interesse for, hvordan fællesskaber kan mobilisere håb og selvbestemmelse selv i politisk undertrykkende systemer. Med poesi og politisk tænkning antyder udstillingens værker en fiktiv, måske endda parallel tid, uden besættelse og kolonial arv.
Centralt for kunstnernes praksis er en vedvarende interesse for, hvordan fællesskaber kan mobilisere håb og skabe modfortællinger i politisk undertrykkende systemer. Selv beskriver kunstnernes deres værker som modstandspoesi; en modstand, der på én gang er alment vedkommende og samtidig forankret i kunstnernes personlige baggrunde med rødder i Palæstina.
Med sine tankevækkende og visuelt slående værker skaber Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme medierede oplevelser af vold, tab, håb og fællesskab, hvori nye æstetiske og politiske muligheder kan opstå. Gennem deres kunstneriske bearbejdning af undertrykte folks ret til liv og erindring taler de ind i en lang kunst-og kulturhistorisk tradition, hvor kunstnere bruger poetiske virkemidler til at reflektere over samtidens store og smertefulde konflikter.
Udstillingen er den anden i rækken af det treårige programsamarbejde mellem CC og Glyptoteket under titlen Hosting Histories – Revisiting Cultural Heritage of the Middle East and Beyond, der sætter fokus på antikkens kulturarv og dens betydninger i dag.
Det treårige udstillingsprogram på CC og Glyptoteket er generøst støttet af Det Obelske familiefond. Udstillingen på Copenhagen Contemporary er yderligere støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Copenhagen Contemporary: 14. juni – 29. december 2024
Glyptoteket: 13. juni – 20. oktober 2024