Udstillingen sætter fokus på billedhuggeren Kai Nielsen, som med sine små statuetter og monumentale værker i det offentlige rum bidrog markant til billedhuggerkunstens folkelige gennembrud i begyndelsen af 1900-tallet.
Man har sikkert allerede mødt Vandmoderen, der tager imod Glyptotekets gæster fra sit bassin i Vinterhaven, og måske har du set Kai Nielsens figurer af arbejdende folk på Blågårds Plads, måske uden at vide, at han er kunstneren bag.
Kai Nielsen (1882-1924) var fascineret af menneskekroppen. Han tematiserede både stærke mandekroppe med antikkens idealkroppe som forbillede, som f.eks. i den monumentale skulptur Første generation, og kvindelige figurtyper inspireret af antikkens mytologiske skikkelser som Afrodite, som f.eks. skulpturen Aarhuspigen eller Venus med æblet. Men han fordyber sig også i hverdagsmotiver som Pigebarn, der piller tæer, statuetter af børn og portrætbuster af familien og af sin samtids kendte atleter, kunstnere og kunstsamlere.
Kai Nielsens bestræbelse på at skildre ’det naturlige’ og gøre sine værker tilgængelige forbinder hans kunst med noget jordnært og folkeligt. Samtidig rummer hans skulpturer referencer til mytologiske og antikke fortællinger. Et af hans mest ikoniske værker, Glyptotekets vartegn Vandmoderen (1921), blev oprindelig udhugget på selve museet. Hendes historie indgår i udstillingen, ligesom du kan opleve nogle af Kai Nielsens mest omtalte værker og få en indføring i dem.
Kai Nielsen gik på akademiet i København og blev inspireret på Glyptoteket, hvor han studerede 1800-tals fransk og dansk skulptur og græsk og romersk antik kunst. Tidligt i karrieren kontaktede han brygger Carl Jacobsen, måske for at inspirere kunstmæcenen til at investere i sine værker. Glyptoteket har en omfattende samling af billedhuggerens skulpturer og skitser som indgår i udstillingen sammen med indlån fra danske og norske museer og private samlinger.
Glyptoteket: 30. maj 2024 – 5. januar 2025